Buncare Vraja Marii / Poarta 1

Ne intoarcem la “Ground Zero”, faleza Cazinoului, dar de data aceasta nu pentru a incerca sa dezlegam mistere si sa aflam raspunsuri (desi acesta ramane dezideratul final), ci pentru a lansa cateva intrebari. Deoarece in acest caz nu s-au pus nici macar intrebarile, iar acesta este primul pas in aflarea raspunsurilor. Obiectivul – doua posibile buncare datand din anii WW2, ingropate sub restaurantul Vraja Marii, respectiv sub parcarea de la punctul de acces Poarta 1. Vor fi si certitudini – vom prezenta o cazemata  tip “pillbox”, aflata in incinta portului, si un buncar mai aparte. Area de interes este restransa, restaurant Vraja Marii – Poarta 1 port. Iata harta primelor 3 obiective, notate X – buncar Vraja Marii, Y – buncar parcare Poarta 1, G – cazemata MG Poarta 1 port. Al patrulea buncar (Z) este situat in incinta portului, si, spre deosebire de X si Y, se prezinta in toata splendoarea,”la vedere”. Acest buncar il vom folosi ca referinta, deoarece muchiile sale rotunjite sunt asemanatoare cu cele care se observa in locatiile X si Y.. Constructiile, fara indoiala, nu identice – curburile muchiilor buncarelor X si Y sunt mult mai mici decat ceea ce vom intalni in cazul buncarului Z.

buncare_poarta_1_map

Daca incercam sa ghicim forma si locatia buncarului, se pare ca gura sa de tragere era îndreptată spre SSE. Orice încercare de aproximare a formei uvrajului este eminamente bazata pe intuitie, nu exista nici un fel de informatii ori fotografii ale buncarului. Am desenat posibila sa amplasare folosind buncarul Z ca referinta, cu certitudine, insa, exista diferente de arhitectura intre cele doua constructii.

Buncarul Y este situat in vecinatatea parcarii de la Poarta 1, in incinta portului. Din pozitia coltului care abia se insinueaza langa gardul portului se poate aproxima amplasarea buncarului, se pare ca gura de tragere țintea parelel cu faleza Cazinoului. Asta daca uvrajul era asemanator cu buncarul Z, luat ca referinta; aici trebuie mentionat ca fortificatiile nu sunt identice, bucata care se vede la Poarta 1 are panta inspre directia digului, iar dimensiunile sale sunt mai mici decat orice latura a buncarului Z. Asadar, buncarele Y si Z nu sunt similare; daca consideram ca toate uvrajele din zona (cazemate D si E, buncarele B si C) sunt construite in pereche, putem deduce ca si buncarul X, cel de sub Vraja Marii este identic cu buncarul Y. Si diferite intr-o oarecare masura de uvrajul de referinta, Z.

MG-ul din dotarea buncarului bătea probabil spre Est, cumva paralel cu faleza Cazinoului. Grupul de stabilopozi aflat astazi la 25 m in larg ar fi fost pe linia de foc. Atat despre uvrajele X si Y, speculatii se pot face, informatiile sunt, din nefericire, practic inexistente.

Urmatorul obiectiv din zona, cazemata G (am folosit sistemul de denumire al articolului Sistem cazemate WW2, zona Cazino) este o constructie “clasica” pentru Litoralul Marii Negre – paralelipiped cu muchiile pereti/plafon tesite. Este un uvraj ce era echipat cu doua guri de tragere, un MG viza partea de S-V, iar celalalt monitoriza zona de Vest. Una dintre putinele pozitii ce protejau luciul de apa din interiorul portului.

Cu multe decenii in urma, autoritatile comuniste au decis sa ascunda uvrajul de ochii trecatorilor, asa incat s-a construit “o papusa Matrioska”, o pseudo-cladire care “imbraca” cazemata.

Anul acesta, cu ocazia lucrarilor de ridicare a blocului Navlomar, “sarcofagul” a fost indepartat, dezvelind un uvraj WW2 in stare foarte buna de conservare. Sunt si surprize – cazemata era echipata cu doua guri de foc, pe langa cea care viza S-V portului, mai exista o fanta de tragere directionata catre Vest. In plus, fapt cu totul deosebit, periscopul (sau doar carcasa sa) pare sa fie inca la locul lui si intr-o stare propice reconditionarii. In poza se observa cu usurinta capacul periscopului, piesa care de obicei lipseste uvrajelor WW2 de pe teritoriul Romaniei.

Si nu, cazemata nu face reclama la Ceresit. Ceva imi spune ca s-a folosit un alt ciment la preparearea betonului din care a fost ridicata…  😉

Pe peretele de Est al uvrajului se afla practicate doua deschideri ca niste minuscule ferestre, protejate la interior de placi blindate ce au practicate orificii circulare de dimensiunea tevii unui MG. Posibil sa fi servit ca post de tragere volant. Tot pe partea Estica se afla si calea de acces in interiorul cazematei, strajuita de o usa metalica, de productie recenta.

Gura de tragere dinspre S-V si ambrazura acesteia sunt modelul folosit la o multitudine de uvraje de pe Litoral. Din pacate nu am putut fotografia in interiorul cazematei – gura de tragere este astupata la interior cu o bucata de tabla.

Trecem la laturile de Vest si cea de N-V ale buncarului, ce prezinta o alta gura de foc MG, directionata spre Vest, respectiv o noua mica fereasta de tragere. Gura de foc a MG are o particularitate aparte – nuca mobila care permitea miscarea tevii mitralierei este inca prezenta in blindajul ambrazurii! O premiera si un indiciu care ne-ar putea ajuta in identificarea modelului de mitraliera folosit (presupunerile merg deocamdata care ZB-53).

Se observa “nuca” ce culisa in placa de blindaj si permitea directionarea focului mitralierei. Nici pe aici nu am putut fotografia interiorul cazematei, o placa metalica obtureaza vizibilitatea.

Parasim cazemata cu sentimentul ca aceasta poate deveni o borna in explorarea buncarelor WW2 – faptul ca s-a pastrat intr-o stare buna, fiind “incapsulata” in constructia de camuflare, faptul ca s-au pastrat unele elemente care nu se mai regasesc la celelalte cazemate explorate (nuca ghidaj MG, periscop, poate si altele in interior) ma  indreptateste sa cred ca poate deveni un uvraj-referinta. Deocamdata accesul este dificil din cauza lucrarilor care se efctueaza la noua cladire a Navlomar.

Ne indreptam spre ultimul obiectiv al expeditiei noastre, si la 300 m S-SV aflam un buncar masiv, de forma patrata. Este situat in mijlocul danelor de fier vechi, ceea ce ma indreptateste sa sper ca buncarul este deschis. Ca o particularitate, muchiile pereti/plafon sunt puternic rotunjite.

Buncarul impresioneaza prin dimensiuni, in special prin inaltime (4,5 m) si formele curbe. Pare de-a dreptul… gonflabil. Nu exista guri de tragere, nu exista conducte sau ventilatoare. Doar o intrare cat ușa de la cămară.

Buncarul beneficiaza de pereti de o grosime apreciabila, plafonul are 2 m grosime. Toate acestea ma indreptatesc sa ma gandesc ca avem de-a face cu un fost depozit de munitie.

La interior… nimic. Nici un perete despartitor, nici o flansa ivindu-se din perete, doar un mare spatiu viran. Sau “spatiu vital”… Gunoaie, PET-uri de bere, panze de paianjeni, butaforia obisnuita a unui buncar WW2 din Romania.

Aici se incheie prezentarea buncarelor WW2 din zona Vraja Marii / Poarta 1 port. Doua uvraje a caror existenta ramane invaluita in mister si alte doua care ne indreptatesc sa credem ca povestea nu s-a incheiat. Se pot gasi indicii si se poate creiona o viziune chiar din experiente la care te-ai astepta sa genereze doar intrebari.

 

KML-LogoFullscreen-LogoQR-code-logoGeoJSON-LogoGeoRSS-Logo
Poarta 1 bunkers

încărcare hartă - vă rugăm aşteptaţi...

Buncar X: 44.170260, 28.660643
Buncar Y: 44.169679, 28.659621
Cazemata G: 44.168975, 28.658706
Buncar Z: 44.164536, 28.658084
marker icon
icon-car.png Fullscreen-Logo KML-Logo
Buncar X
Poarta 1, Constanta, Romania
marker icon
icon-car.png Fullscreen-Logo KML-Logo
Buncar Y
Poarta 1, Constanta, Romania
marker icon
icon-car.png Fullscreen-Logo KML-Logo
Cazemata G
Poarta 1, Constanta, Romania
marker icon
icon-car.png Fullscreen-Logo KML-Logo
Buncar Z
Poarta 1, Constanta, Romania

 

LATER EDIT:

Multumita unei fotografii-document oferita de Alex, putem confirma prin document existenta buncarului Y, aflat sub actuala parcare de la Poarta 1! Fotografia a fost realizata in anul 1964.

buncar_y_poarta1_1964

 

 

ACEST ARTICOL ESTE DISPONIBIL ȘI IN LIMBA: Engleză

21 Comentarii la Buncare Vraja Marii / Poarta 1

  1. Alaltaieri am vorbit cu muncitorii de pe faleza. Referitor la buncar. Mi-au consfirmat faptul ca nu il vor dezgropa si nici nu il vor sparge…asa ca misterul lui ramane inca ingropat pana in primavara…Sunt sanse ca pana in primavara sa pun mana pe harta cu toate amplasamentele obiectivelor militare construite in WW2 si existente si astazi pe teritoriul orasului Ct. Pentru ca da o astfel de harta exista 😀

  2. […] Sper sa ciocnesc berea cu Alex Olaru, Dumi, Gabriel, Zetu Harry, Joe, Nelida Mustafa, Lille,Alexandru Busuioc, Radu, Raki, Maria, Andreea, Robert, Annie, Capsunarul, Danuta, Sabin,Sayuki, Radu Adrian, Ditzy, Catalin, Simona, Ionut, Adriana, Pustiu, Zi colorata, Ada, Plutonia,Cristina, Lisandra, Alexandra, Catalin Boboc, Euxiniu, Radu, Laura, Mihnea, Coco, Georgiana,Ionut, Isabella, Catalin, Laurentiu, Mircea, Maria, Anna, U-boot, Pos, Eduard, Carmen, si oricine indeplineste conditia cu blog activ. […]

  3. Salutare. Ma bucur ca mai gasesc oameni pasionati de istorie in Romania asta plina de manele si prost gust. Si eu incerc sa aflu foarte mulde despre buncarele de langa ploiesti care au fost foarte numeroase. Am identificat cateva, dar stiu ca mai sunt foarte multe deoarece Ploiestiul a fost o zona foarte aparata datorita petrolului. Ca si particularitate, buncarele germane de langa ploiesti sunt ingropate in pamant accesul facandu-se precum patrunderea intr-o gura de canal, incaperile fiind cu o camera, 2 sau 3. Am facut rost si de ceva harti din 1965 care spun locatiile germane si diviziile care au fost acolo. La primavara incep iar cautarile. Succes la cautari!!!!! TOATA STIMA!

    • Salut Catalin,
      Felicitari pentru ceea ce faci, faptul ca suntem mai multe “cartite de buncar” pe intinsul tarii nu poate fi decat un lucru pozitiv. Ai lucrare serioasa la Ploiesti, era cel mai obiectiv al Romaniei pentru germani, si, probabail, au si actionat (construit) in consecinta.
      Bafta in cautarile tale, si, mai ales la catalogarea si identificarea constructiilor.

  4. Nu stiu daca ai vazut pozele astea de spionaj facute de catre CIA in portul constanta in 1959: http://romaniaforum.info/board3-marina-romana-romanian-navy/board140-marina-militara-pina-la-1945-warships-before-1945/board139-destroyers-m-class-marasti-marasesti-cantieri-napoletani-c-e-t-t-pattison-1917-1920/1081-1945-1961-distrugatorul-marasesti-constanta/#post3152

    Desi se afla in plan secund, se vad destul de bine majoritatea uvrajelor, si in special unele care azi sunt ingropate in dig, mai precis grupul de uvraje de la Farul Verde/ Cuibul Reginei, formate dintr-o cazemata AT si doua pentru pusca mitraliera (stiu ca la Farul Rosu se afla sectia “Rares”, dar nu am reusit sa aflu numele grupului de uvraje de la Farul Verde).
    De asemenea, e clar ca nivelul de calcare a digului s-a inaltat cu vre-o 2 metri, motiv pentru care cazemata “y” e acum aproape complet ingropata, iar cele de la Cuibul Reginei nu se mai vad de loc. Pe de alta parte asta face dimensiunile cazematei “X” chiar si mai impozante – faptul ca e mai inalta decat distrugarorul aflat in plrim plan spune totul. Si intr-adevar se pare ca principala ei destinatie era aceea de depozit de munitie, pentru ca acela era molul militar la care amarau navele de lupta. De altfel, am o confirmare independenta din partea cuiva ce a fost in marina la sfarsitul anilor 50 si spunea ca acolo se afla “magazia de torpile” si la care a facut de santinela de multe ori.

    O alta chestie – in ceea ce priveste uvrajele Constantene, e clar ca tot ce are muchia acoperisului rotunjita e de factura nemteasca, pentru ca tipicul romanesc era cu muchiile taiate la 45, asemenea uvrajelor din Linia Carol II si a bunkerelor cehesti ce au stat la baza acesteia din urma.

    Apropos, sa stii ca mai este o cazemata prin zona, mai precis se poate vedea doar un coltisor din ea ce iese din drumul aflat in exteriorul digului la locul in care iese din parcare, mai precis aici: http://wikimapia.org/#lat=44.167294&lon=28.6589213&z=19&l=0&m=b De altfel, si pe poza din ’64 pare sa se zareasca ceva acolo.

  5. Foarte interesante imaginile, nu le cunosteam, stiu forumul lui Dan Sambra, dar nu-l accesez ca arata infantil, cu zorzonele si gif-uri animate si ma dor ochii (si capul). Altfel, omul are material de prima mana, jos palaria.
    Intr-adevar, buncarul Z, care este si azi accesibil pe dana de fier vechi, era mult mai inalt in poze (nu ca acum ar fi altfel decat masiv). Ai drepatte, daca scadem 2 m ne reiese un ditamai depozitul, cu o usa de oameni normali, nu de pitici, cum a ramas acum.
    Buncarele X si Y, cele din zona Vraja Marii si a parcarii Poarta 1 sunt si ele rotunjite pe muchii, cel putin cat se mai observa (pe X l-au ingropat de tot de cand cu lucrarile de la faleza Cazinoului), insa raza arcelor de cerc este mult mai mica. Daca coroboram asta cu faptul ca sunt pozitionate mai jos decat buncarul-depozit Z, rezulta… nimic! Tot nu avem destule date, dar buncarul X de sub Vraja Marii ma indoiesc sa fi avut gura de tragere; daca exista, batea spre mare, asta e clar – problema e ca ar fi zburat scafarlia celor care se aflau pe faleza. Nu asa se fac buncarele cu gura de foc, ala banuiesc ca era tot depozit sau adapost, ceva.
    Y (cel de sub parcarea Poarta 1) avea gura de foc, cred, de vreme ce era construit la nivelul apei.

  6. @reverse:

    arata infantil, cu zorzonele si gif-uri animate si ma dor ochii (si capul)

    multumesc pentru flori :-

    Cum crezi ca ar trebui sa arate ? ai o sugestie ?

    Multumesc, numai bine,
    Dan

    • Salut Dan,
      Sper ca nu te-ai suparat, chestiile cu “designul” tin de gustul fiecaruia. Fondul, substanta sunt general valabile, si, dupa cum am spus, detii material absolut remarcabil.
      Pentru ca m-ai intrebat, pe mine, personal, ma tine departe de romaniaforum.info faptul ca pare prea incarcat cu chestii conexe forumului, dar mai putin cu forumul. Faptul ca forumurile sunt “collapsed by default” face sa nici nu observi existenta lor intre zeci de linii de text mic (pe care ma indoiesc sa stea sa le citeasca vreun “first time visitor”) si tabelul cu nationalitatea IP-urilor vizitatorilor. Apoi, in main index, background-ul topicurilor este albastru, iar textul… tot albastru. Ideea e ca ai continut de prima mana acolo, imagini-unicat, si e pacat sa nu focusezi totul pe acel continut, sa-l scoti in evidenta cat mai mult posibil.
      Pe de alta parte, astea-s amanunte pe care majoritatea userilor (exceptand vreun perfectionist chitibusar, ca mine) nu le va lua in seama, nici nu le va observa.
      Felicitari si succes in continuare!

      • @reverse:

        Multumesc pentru raspuns.

        pare prea incarcat cu chestii conexe forumului, dar mai putin cu forumul.

        1. “forumurile sunt “collapsed by default””: asa este. Spre deosebire de celelelte forum-uri, am ales aceasta varianta pentru a nu incarca pagina start; fiecare titlu are un “+” in fata – prin care poti sa deschizi chiar pe pagina start acel titlu – daca doresti. Si care odata deschis, ramine memorat deschis si data viitoare cind accesezi (conditia: cookies enabled).
        2. Si in general: peste tot in forum sint “+/-” (deschis / inchis) – iarasi ceva deosebit fata de alte forum-uri.
        3. “text mic”: este prezent in toate documentele cu care noi zilnic avem de a face; nu-l citesti – este vina ta…caci este important.
        4. “tabelul nationalitate”: ai dreptate; este insa necesar deocamdata – nu numai pentru mine. Probabil cindva va dispare.
        5. “albastru pe albastru”: am experimentat la inceput cu toate celelalte culori si nuante; albastrul insa este pentru mine – ca fost constantean – important si defineste cam tot ce se vede pe forum.
        6. “continut”: se implinesc acum exact doi ani de la demarare:
        – peste 6.300 imagini atasate (calitate arhiva)
        – peste 5 GB pe servere (10%)
        – este o “biblioteca digitala” a RO vechi (incl. CT). Deocamdata sint cam 100 “volume” – cu posibilitate de scalare practic limitata doar de servere (care este extrem de mare). Biblioteca este concentrata pe imagini – caci texte se gasesc peste tot.

        Am pregatit f. mult material arhiva despre WWII, CT:
        – cele 6 submarine germane
        – subm. de buzunar italiene
        – diversele vedete (Lürssen, etc.)
        – hidroavioane
        – actiuni comune cu MRR (convoaie, etc.)

        La cerere asi putea posta material similar despre fortificatiile germane WWII, CT. Deocamdata am alte proiecte in lucru (RO, sec. XVII-XIX). Singurul proiect “modern” este Romania Digitala, in colaborare cu firma respectiva…

        Si nu in ultimul rind: poate fi accesat (citit / scris) pe smartphones (Apple / Google / Windows), via plugin (este unul din putinele forum-uri in toata lumea care are acest feature). Multi utilizatori Nord_A fac deja acest lucru…

        Bineinteles ca se poate schimba orice – daca este logic si nevoie; orice sugestie este binevenita.

        Numai bine,
        Dan

Lasati un comentariu