Cuib de mitraliera tip turela, zona Comandamentul Fortelor Navale (F)

Aproape de punctul terminus dinspre Portul Tomis al ceea ce reprezenta taluzul falezei Cazinoului, in anii ’40 se afla un cuib de mitraliera. Datorita pozitiei sale, imposibil de zarit de pe faleza, obiectivul este mai putin cunoscut de localnici.

Vorbim despre un cuib de mitraliera dotat cu o turela rotativa, ce acoperea mare parte din partea de Est a coastei. Fortificatia a fost “scobita” in masivul dig al falezei, iar configuratia sa este diferita de cele intalnite in zona falezei Cazinoului si a Portului Tomis.

Am accesat obiectivul prin fanta de tragere, o deschizatura de doar 43 cm, insa cu un unghi foarte larg in plan orizontal, Nord-Sud.

Fortificatia este prevazuta cu un put  de diamentru 120 cm, ce permitea plantarea turelei ori ridicarea acesteaia, in caz de reparatii. Necunoscand modelul exact al armei, este greu de spus daca accesul servantului se facea prin acest put, ascuns astazi cu un capac de canalizare. Este sigur ca, dupa razboi, cazemata a fost dezafectata, iar turela extrasa pe acelasi put prin care fusese instalata in anii cand Regatul Roman lupta alaturi de fortele Axei.

Observam apoi locul unde era plasata turela mitralierei si sina pe care glisa aceasta. Sina respectiva are un diametru de 100 cm si este unul dintre putinele obiecte metalice ce s-au pastrat pana in zilele noastre.

Sub nivelul turelei se afla, probabil, camera de control: motorul de rotire a turelei, sistemul de tintire, dar acela era si locul de unde servantul “manuia” puternica mitraliera. Este vorba de o mica incapere octogonala de dimensiunile putului de acces, cu inaltime de 110 cm, ce permitea operatorului armei o foarte buna pozitie de luare a tintei si executare foc.

Toate incaperile cazematei sunt “dotate” astazi cu un arsenal de PET-uri si doze de bere, aduse de mare de-a lungul anilor.

O deschidere cat latura acestui octogon face legatura cu o antecamera paralelipipedica, aflata la 40 – 50 cm sub nivelul camerei de control, de dimensiuni L = 150 cm, l = 130 cm. Fotografiile de mai jos prezinta partea dreapta si tavanul incaperii.

In partea stanga, dupa cum se observa din imaginile de mai jos, exista o trecere catre o alta incapere. Din pacate, camera respectiva, foarte interesanta, este  complet colmatata si umpluta cu pietre si nisip, lucru premeditat probabil, facut la dezafectarea cazematei. Nu se stie care erau dimensiunile incaperii, daca se conecta cu vreun tunel ori o alta incapere sau care ii era utilitatea (acces soldati, banda de transport a munitiei, putem doar specula).

De asemenea, in partea superioara a peretelui se observa si o deschidere circulara de dimensiunile unui burlan de soba, diamentru aproximativ 15 cm. Iarasi, colmatat. Putea avea un rol in sistemul de ventilatie si evacuare a vaporilor toxici.

Prezint mai jos dimensiunile deschiderii de foc si cele ale bazei turelei, plus harta zonei – cazemata F este localizata in dreapta imaginii.

In incheiere, o imagine panoramica a ceea ce vedea, probabil, servantul mitralierei grele, acum 70 de ani.

 

icon-car.pngKML-LogoFullscreen-LogoQR-code-logoGeoJSON-LogoGeoRSS-Logo
Cuib de mitraliera tip turela, zona Comandamentul Fortelor Navale (F)

încărcare hartă - vă rugăm aşteptaţi...

Cuib de mitraliera tip turela, zona Comandamentul Fortelor Navale (F) 44.173121, 28.665004

ACEST ARTICOL ESTE DISPONIBIL ȘI IN LIMBA: Engleză

31 Comentarii la Cuib de mitraliera tip turela, zona Comandamentul Fortelor Navale (F)

  1. Cele originale ma indoiesc ca au scapat furiei rosii de dupa razboi. Comunistii vroiau sa stearga orice amintire pre-stalinism din mintea romanilor.
    Este posibil, insa, sa existe planurile generice ale tipurilor constructive in arhivele germane.

  2. NAvigand pe site-urile germane “de profil” cred ca pot sa creionez cateva detalii ale acestui MG nest. Accesul principal se facea prin putul care iese pe faleza. Pe sina aia era clar un MG.Gaura aia circulara din incaperea mica era pentru un difuzor al sistemului de comunicatii, iar “gura” colmatata este un escape shaft, mai exact un mic tunel care duce spre un escapeshaft. Intrebare care se pune: Unde este acel put secundar de evacuare?
    Mai analizez sunt multe informatii despre tipurile de bucnare germane. Cert e ca ce avem noi aici pe faleza cazinoului intra la categoria speciale. Ori sunt buncare tip modificate, ori cel mai probabil sunt buncare unicat specifice unor zone in care buncare mai mici protejeaza un punct strategic ami important. Iar cel mai important punct din zona este subsolul cazinoului (inca lucrez am adunat si mai multe dovezi ca intreg subsolul e un buncar. De asemenea modul in care ele sunt dispuse in jurul cazinoului si numarul mare al lor vin in sprijinul ideii.

  3. Foarte interesante informatii, felicitari. Intr-adevar, acum are sens existenta acelui mic tunel de evacuare si a gaurii circulare din perete.
    La Cazino, daca a existat ceva s-a dus dracului cand s-a facut renovarea din 1951-1952, cu detinutii de la Canal. Slabe sanse sa mai gasim ceva, mai ales ca am cotrobait cam peste tot in subsolul Cazinoului, insa nu imposibil.

    • MA arunc la o noua speculatie dupa o vizita azi pe teren. Am luat fiecare buncar in parte si l-am periat pe toate laturile. Nici unul, dar absolut nici unul nu are gura de tras indreptata direct spre mare. Toate au pe lateral si sunt indreptate inasa fel incat daca trasezi niste linii imaginare ele apara clar subsolul cazinoului.In subsol la Cazino clar nu mai avem ce gasi cu o conditie acel “shaft” inundat din subsol sa nu fie accesul spre un nivel inferior. Caut aucm pe ssc pozele cu planul subsolului pus de RC sa vad daca se pupa cu o chestie 😀

  4. Vad ca s-a ajuns deja la concluzia pe care tocmai am tras-o si eu dupa vizionarea pozelor, anume ca este vorba de o pozitie in genul “tobruk”.

    Pe harta din 1943 aici este marcata o “pozitie pentru pusca mitraliera”, ceea ce inseamana pusca mitraliera tip ZB vz. 26 cal 8X57mm, fata de restul bunkerelor sus-numite care sunt trecute ca fiind “pozitii pentru mitraliera grea”, adica ZB-53 cal 8X57mm pe afet de ambrazura.

    In mod interesant totusi, nici aceasta pozitie nici cuiburile de mitraliera “C-D” nu sunt trecute chiar in locurile unde exista in realitate – “C-D” e trecuta simetric fata de axul cazinoului fata de “A-B”, iar “F” e desenata de-a lungul digului undeva mai inspre portul Tomis.

    Pe de alta parte, cazematele “D-E” lipsesc cu desavarsire de pe harta, ceea ce imi sugereaza doua ipoteze – fie aceste pozitii existau deja- planul detaliaza fortificatii ce urmau sa fie construite si le omite pe cele construite anterior- fie sunt pozitii germane si, ca atare, nu sunt trecute pe harta, pentru ca Armata Romana nu avea acces la bunkerele “aliate” ce erau deservite exclusiv de personal german.
    Un bu exemplu al acestui fenomen este cazemata situata la jumatatea “molului digului de larg” (astazi “dana de fier vechi”), uvraj german omis din toate hartile militare din epoca.

    Eu insa inclin inspre prima varianta, avand in vedere similaritatile intre ambrazurile cazematelor “D-E” cu celelalte uvraje romanesti aflate in zona. De asemenea e de luat aminte faptul ca fortificatiile romanesti se bazeaza mai mult pe bunkerele antebelice cehesti decat pe cele germane, si, ca atare, e imposibil sa gasesti o potrivire 100% cu vre-un model de pe internet.

  5. Excelent! Mersi mult ca mi-ai confirmat data de constructie a cazematelor respective! Inseamna ca pur si simplu si-au dat seama mai tarziu ca au nevoie de doua cazemate suplimentare.

    Da, harta respectiva (care acopera intreaga coasta de la Capul Midia pana la Mangalia dar pe care n-o pun pe integral pe internet pentru ca asa m-a rugat cel care mi-a dat-o) arata doar uvraje propuse si numai la nivel de simbol conventional: http://img6.imageshack.us/img6/9623/legendal.jpg

    De altfel, uite ce are de zis despre zona cazinoului: http://img593.imageshack.us/img593/3360/cazino.jpg

    • Da,am vazut si eu franturi din harta respectiva, prin bunavointa unui arhitect de pe Skyscrapercity. Treaba e ca acea harta prezinta planuri, intentii, si, fiind o lucrare romaneasca, pana la punerea in practica au intervenit schimbari de pozitionare ale gurilor de foc.
      Interesant ca apare si locatia de sub Vraja Marii, poti confirma si existenta unui obiectiv sub parcarea din zona Poarta 1 ?

      • Interesant. Poti te rog sa-mi spui numele sau nick-ul arhitectului de pe Skykrapercity care ti-a dat fragmente din harta? Nu de alta, dar am asa o vaga suspiciune ca stiu despre cine este vorba (in principal din cauza faptului ca stiu pe mana cui a ajuns respectiva harta, si suntem un grup al naibii de mic).

        Apropos, eu personal nu am postat niciodata pe forumul respectiv dar am mai aruncat din cand in cand cate un ochi, in special pe thread-ul cu peninsula. Tocmai voiam sa te intreb daca nu cumva te cheama “Reverse” pe forumul respectiv, dar aceasta chestie mi s-a confirmat prin ultimele postari pe care le-ai facut…

        Sub parcarea de la Poarta 1 nu este trecut nimic, si stiu foarte bine ca sunt cel putin vre-o doua bunkere in zona respectiva. La fel mai este o cazemata langa Navrom care nici ea nu este trecuta. Nici bunkerul de la mijlocul danei de fier vechi nu apare, dar apar trecute cateva langa Cuibul Reginei si langa Farul Vechi (au disparut cand au latit dana, dar bunicul meu imi povestea despre ele deci stiu ca au existat pana prin 80).

        Si daca tot vorbeam de cazematele de pe diguri, Digul nou de larg facut prin 80 a fost gandit de la bun inceput sa aiba cazemate pe el din loc in loc, si cateva au fost si construite: http://wikimapia.org/#lat=44.1382051&lon=28.6794294&z=19&l=0&m=b Pe digul din dreapta senalului navigabil (cum te uiti de la sud la nord) exista trei calupuri de cate doua, un bunker cu mitraliera si un bunker cu un loc pentru turela de tun (care lipseste cu desavarsire, dar trecem peste). Pe urma probabil ca au ramas fara bani, pentru ca, desi exista clar locurile pregatite nu am mai constuit si cazematele.
        Pe parte cealalta a senalului nu au constuit oricum decat doua din cinci: http://wikimapia.org/#lat=44.0858626&lon=28.6535193&z=19&l=0&m=b

        E interesant ca pe harta aia apar desenate pozitii AT/AP dispuse cam tot asa pe digul de larg, dar din pacate m-am uitat, cu exceptia digurlui dinspre cazino totul a disparut cand au marit portul – digul de larg prin 43 era pe unde este acum Santierul Naval Constanta.

        Si o alta chestie – nu cred ca am apucat sa spun asta, dar, desi in acest moment locuiesc la Bucuresti am copilarit prin Constanta pana am plecat la facultate si, cand eram mai mic, am avut un interes in bunkere, asa ca in principal stiu pe unde sa le gasesc, chit ca intre timp unele dintre ele au disparut, cum este , de exemplu, mini-cazemata ce se afla pe terenul viran din spatele Patriarhiei si care a fost inlocuita cu o groapa imensa ce a fost lasata asa: http://wikimapia.org/#lat=44.1715151&lon=28.6614533&z=18&l=0&m=b Este interesant faptul ca respectivul teren viran, ca si celalt de pe aceeasi strada si cel de aici http://wikimapia.org/#lat=44.1718883&lon=28.6608364&z=18&l=0&m=b (ma rog, acum e tot o groapa acolo, ca se pare ca la sapat gropi aiurea suntem buni) sunt rezultatul unui bombardament sovietic din 1941 care a avariat destul de serios si catedrala ortodoxa: http://www.doxologia.ro/sites/default/files/imagecache/imagine_600_width/articol/2011/08/imagine.php__0.jpg

        • Nu mai stiu exact cine a publicat frantura de reproducere dupa harta din ’43, dar este un post public, nu mi-a oferit-o mie, in mod special. Era parte a unei discutii pe topicul Peninsulei ori pe cel cu imagini vechi.
          De sub Vraja Marii se observa “ceva”, unii spun ca e o latura a buncarului, eu am ceva indoieli, deoarece betonul este foarte bine finisat si are o forma curba. Si in parcarea de la Poarta 1 se observa un astfel de crampei de zid.

          http://i49.tinypic.com/282qs5l.jpg

          http://i50.tinypic.com/303jnrr.jpg

          Nu stiam despre soarta acelor doua foste constructii din proximitatea Arhiepiscopiei, credeam ca au fost daramate de comunisti in anii ’80, precum cladirile Torosian. E uluitor cum de nu s-a construit nimic acolo, vreme de atatea decenii.
          La Catedrala, adac privesti cu atentie, se observa o oarece diferenta intre caramizile din frontul neafectat de bombardament si cele cu care s-a refacut frontul daramat. Au o textura mai mata, iar unele (probabil refolosite) sunt murdare de ciment. E o diferenta foarte mica, dar exista.

  6. Interesant, cel putin prima poza e binevenita, mai ales la saracia de informatii fotografice constantene din WW2. Aduce a amplasament AA, probabil sub comenduire germana. Nu sunt foarte familiarizat cu lacurile din zona de Nord a Jud. Constanta, dar prezenta copacilor in albia lacului poate ajuta la localizare.
    A doua poza o detin si eu, dar nu vad nimic senzational in ea, poata exceptand X-urile. Trapele de acces in buncare nu se vad pentru ca nu fusesera construite, probabil s-au dat in exploatare in ’44.
    A treia poza prezinta un tun in toata puterea cuvantului, operat de romani, nicidecum un flak. Si care soldati mai au o “problema” – sunt soldati din Primul Razboi Mondial. 😉

  7. Am trei imagini de suopus atentiei. Prima e de la Carrefour
    prima imagine: http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/UrbanCt/mapare.png
    1- avem o transee pe care am descoperit-o cazand in ea:)))
    2- avem buncarul AA
    3- sa fie aici un alt buncar?

    a doua imagine
    http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/UrbanCt/buncarmuzeu.png
    cred ca am gasit un buncar pe valea portului in dreptul Muzeului Marinei

    a treia imagine
    http://i1194.photobucket.com/albums/aa369/UrbanCt/locatieposibila.png
    cred ca am gasit buncarul de la Baumax… pare a fi langa calea ferata…

Lasati un comentariu