Luftwaffe, Aeroport Mamaia Sat, 1944 … 2014

Calatoria noastra in timp, la 1944, a inceput undeva, in Sudul Constantei, rememorand imaginea de acum 70 de ani a cartierelor orasului. Am survolat KM 5, KM 4, zona Far-Abator, apoi ne-am indreptat spre Vest, in Medeea, Bratianu, Halta Traian.  Am executat apoi un viraj la 120° si am urmat traseul liniei de tren spre Mamaia, astazi, B-dul Lapusneanu, salutand, purtati de nori, statiunea Mamaia. In aceasta calatorie am survolat si aeroporturile Constantei lui 1944: Aeroportul Constanta (CET), Hidroscala Mamaia, Baza de hidroavioane Palazu Mare. Este timpul pentru ultima parte a calatoriei: Aeroportul Mamaia-Sat, cunoscut initail sub titulatura  “Centrul  de Tragere si Bombardament al Aviatiei”. Mentionez ca de aceasta data am folosit platforma Bing Maps ca “interfata a prezentului”, Google Maps avand, in aceasta zona, imgini de o calitate foarte slaba. Fotografiile Bing au fost compilate in 2013, insa am pastrat titlul in ideea ca un arc peste timp de exact 70 de ani e mai interesant decat un 69…

Aeroportul Militar Mamaia-Sat

Fotografia Luftwaffe a fost realizata pe 6 Iunie 9144, in cadrul aceluiasi zbor care a cuprins si imagini ale partii de Sud a orasului. De mentionat ca acest materialul fotografic, Mamaia-Sat, a fost editat si transformat in harta aeriana de catre specialistii Luftwaffe in Ianuarie 1945. Chiar si cu sovieticii la granitele Germaniei, atacand pe linia Vistula-Oder, armata aerului isi facea temele cu o rigoare… germana.

“Scoala de Tragere si Bombardament a Aviatiei” a fost infiintata la 31 Decembrie 1925 si a indeplinit rolul de principal aeroport militar al Constantei. De pe aceast lot de teren pe care il vedeti acum in ambele frome, 1944-2013, au decolat nume mari ale aviatiei militare romanesti, inclusiv legendarul Horia Agarici. Eroi s-au ridicat in vazduh chiar din acest loc, cu misiunea de a se lupta… cu toti, mai intai impotriva Armatei Rosii, apoi a Luftwaffe. Iar unii dintre acestia nu s-au mai intors niciodata. Nu am sa insist asupra istoriei acestor locurilor, asa cum nu am facut-o in toata aceasta serie, Then/Now, urmand conceptul de a lasa imaginile sa vorbeasca.

Legenda hartii aeriene ni se destainuie: 1 – hangare, 2600 m²; 2 – cazarme si constructii anexe; 3 – zone de parcare a avioanelor. Nici un cuvant despre antiaeriana din partea de S-E a aeroportului, insa, la 1945, Luftwaffe, ca si intreaba armata germana, avea probleme mult mai mari decat antiaeriana romana.
Dupa razboi, aeroportul a reprezentat baza aviatiei militare sovietice dislocate in Dobrogea, fiind folosit si de catre aviatia romana, atat cat mai ramasese din ea. A functionat pana in momentul retragerii Armatei Rosii; in 1958, Aeroportul Mamaia-Sat a fost inchis, iar baza aeriana a fost “redata agriculturii”.

Mamaia Sat

Mamaia reprezinta astazi, fara indoiala, statiunea emblematica a litoralului romanesc. Soare, plaja, cluburi, distractie, momentul trait la maxim. Totul dureaza timp de trei luni, apoi Mamaia intra in hibernare. Populatia stabila a statiunii numara, oficial, 2 locuitori. Exista, insa, si “mamaieni adevarati”, ce locuiesc in vechea localitate Mamaia-Sat, aflata in nordul statiunii. La 1944, Mamaia-Sat era o localitate minuscula, dar bine structurata, fiind si legata de oras prin calea ferata ce avea punct terminus chiar aeroportul militar. Peste ani, constructia canalului Poarta Alba-Midia-Navaodari  a inghitit o treime din mica asezare si a schimbat radical intreaga zona. Dupa Revolutie, verva constructiilor rezidentiale de dupa 2005 a dus la conectarea directa a satului Mamaia cu Navodari si statiunea Mamaia; din vechea vatra a satului ramanand… ce se vede.

 

BONUS

(click pe imagine pentru rezolutie maxima)

luftwaffe_map-1944

 

4 Comentarii la Luftwaffe, Aeroport Mamaia Sat, 1944 … 2014

  1. Intamplator am dat de aceste informatii si imagini cu fosta unitate de aviatie romana,apoi germana,apoi rusa. Incepand cu 1960 a fost infiintata o intreprindere cu specfic agricol,unde am lucrat si eu 27 ani.Imaginile mi-au adus multe nostalgii mai ales ca unele dintre constructii sunt si azi folosite. Prin anii 70 am dat in arhiva uzinei de fel de fel de hartii,procese-verbale vechi,inclusiv de predare-primire a unitatii. Daca doriti sa purtam o oarecare corespondenta as fi foarte bucuros si probabil ca va pot da si unele noutati. Cu respect

    • Ma bucur sa intalnesc, fie si virtual, o persoana care cunoaste decenii din istoria acelei unitati. Am primit e-mailul dvs si va voi contacta negresit.
      Toate cele bune.

  2. Stiu ca articolul este destul de vechi, dar imi incerc norocul… in primul rand, multumesc pt articol, de curand am dat peste el, si am iesit saptamana trecuta la detectie pe aerodrom. Tuburi de pusca, de cal 50, de semnalizare, capse de mortier Voina, 2 nasturi rusesti etc. Zona “fierbinte” am gasit-o in dreptul celor 3 cladiri paralele din sudul imaginii.
    Nu reusesc totusi sa-mi dau seama unde era antiaeriana… si nici ce s-a intamplat de fapt, de sunt atat de multe tuburi de pusca trase (7.62 si 303 british, cred)

Lasati un comentariu