Pe dig, de la Tataia la Cazino

Unul dintre cele mai controversate proiecte ale actualului primar al Constantei ramane soseaua de coasta. Promisa de un deceniu, prezentata ca o mare provocare din punct de vedere tehnic, din soseaua de coasta abia daca s-au construit cateva sute de metri. Ceea ce se stie in mai mica masura este ca orasul nostru a avut o “sosea de coasta” inca de acum 70 de ani!

Ca sa fim mai exacti, era vorba de un dig, care se intindea din zona plajei Tataia (din dreptul Str. Renasterii) pana la Modern. Digul, construit la 50 m de mal, paralel cu tarmul, avea o lungime de 1,5 km si o latime de 4 m. Ridicat la sfarsitul anilor ’30, digul era perfect rectiliniu (constructorii de poduri de azi ar avea ce invata de acolo…), prezentand o usoara curbura in capatul dinspre Modern. Constructia acestuia era imperios necesara, doarece eroziunea indusa de actiunea valurilor marii la nivelul falezei punea in mare pericol integritatea cladirilor. O parte din Str. Caramidari (azi disparuta), chiar s-a prabusit in acea perioada, aceasta fiind, probabil, si ceea ce determinat autoritatile sa ia masuri radicale.

Digul si-a indeplinit menirea pana in ani ’70, cand, in cadrul lucrarilor de consolidare a falezei si amenajare a plajelor, acesta a fost demolat, plaja fiind extinsa pana in dreptul fostului dig.

 


 

Binecunoscutul dig “auto” de la Modern – ma indoiesc ca exista vreun constantean care nu si-a purtat pasii (sau rotile) pe masivele dale de beton, inscriptionate 1948, 1949 – data de turnare a acestora. Aceasta a indus, la nivel public, ideea eronata ca digul ar fi fost ridicat in acea perioada de fraged stalinism. Istoria sa reala este alta – digul a fost construit intre anii 1936 – 1939, fiind parte a unui sistem complex de prevenire a eroziunii plajei si a falezei, care a cuprins si constructia digului Modern – 3 Papuci si a unei mici portiuni de dig, intre Hotel Carol (Amiralitatea) si actualul On Plonge. Dupa instaurarea regimului comunist, digul a fost refacut si extins, dar nu la data inscrisa la turnarea dalelor, ci intre anii 1960 – 1961. S-au instalat acele dale masive, iar bratul sudic a fost prelungit cu 80 m. In capat s-a instalat un far de ghidare, cu lumina verde, intermitenta. In anul 2007, digul a fost extins spre Sud cu o portiune de 200 m.


 

O scurta referire si la cealalta portiune de dig aflata in prelungirea falezei. Aceasta a fost ridicata in cadrul aceluiasi proiect de prevenire a eroziunii falezei, in perioada 1936 – 1939. Practic, digul s-a construit in prelungirea falezei, de la Comandament, pe o lungime de 175 m, spre Nord. In ’60 – ’61, digul a fost extins cu alti 350 m, iar in capat s-a instalat, desigur, farul cel rosu, de babord. Astfel, s-a realizand o protectie eficienta a ceea ce avea sa devina, dupa lucrarile din 1970 – 1975, Portul Tomis.

4 Comentarii la Pe dig, de la Tataia la Cazino

  1. Pai de pe digul asta faceam in copilarie sarituri in mare. Mai nasol era la intoarcere pentru ca cand ne fortam sa ne suim inapoi pe dig din apa ne juleam la maini si la picioare. Betonul era tare mancat de valuri si pietrele din el erau ascutite ca niste cioburi. Erau mii si nu puteai sa le feresti pe toate…

  2. Nu stiam ca ai “cunoscut personal” vechiul dig. 🙂

    Eu l-am vazut pentru prima data in harta asta aeriana WW2 a Constantei si am ramas uimit de cat de drept era. Construit in apa, fara GPS si centrare laser.

  3. Ramasite din acest dig se pot vedea/simti in primul golf la nord de “caciula lui Neagoe” linga plaja Modern (sub casa Casatoriilor). Este la o distanta de 5-7 metri de mal, aproximativ paralel cu acesta, harta veche este foarte putin la vest fata de cea noua, dar este oricum ok. Felicitari.

  4. Salut Daniel,

    Cred ca ai dreptate, contrapunerea hartilor e putin defazata in acea zona. Sunt multi factori care determina asta – 70 de ani diferenta de tehnologie, unghiurile de fotografiere, tipul de lentile si aberatiile lor geometrice specifice. Pot potrivi cu precizie ce se afla cuprins in interiorul unui spatiu definit de punctele de convergenta then/now, aici, la dig, aveam doar caladirile de pe Str. Eminescu, la Vest. La Est nu am nici un punct la care sa ma raportez, e marea, prin urmare nu am putut corecta deformatiile geometrice.

    Multumesc pentru informatie, voi reface hartile comparative.

Lasati un comentariu