Misteriosul put de acces in cazematele D si E. Tunelele din zona Comandamentului

Povestea si starea actuala a cazematelor de pe promenada Cazinoului , din zona “statuia lui Eminescu” (apropo, dama ce-i poarta de veghe chipului poetului de geniu nu este Veronica Micle, ci muza lui, Calliope) au fost prezente aici. Sunt doua edificii sinistre, scufundate in intuneric si solitudine de 7 decenii, partial inundate, vestigii ale unui razboi dement, ce a distrus milioane de vieti si a ruinat viitorul Romaniei. Paradoxal, plasate intr-un decor de vis…

Accesul catre aceste doua cazemate ce m-au fascinat din timpurile copilariei se face printr-un put de acces, actualmente deghizat in gura de canalizare. Dat fiind faptul ca, in Romania sec XXI, capacele de canalizare sunt la mare cautare, nu am vrut sa dau palpitaii gardianului din zona, asa incat am decis sa apelez la “microtehnologie” si sa fotografiez prin mica fanta, de unde se prindea candva inelul capacului. Si ce am descoperit imi depaseste asteptarile…

Daca mai e nevoie, legenda:

X – grilaj tunel superior

! – balama grilaj

Y – grilaj tunel inferior

Z – tunel de acces catre cazematele D si E

W – put de acces nivel inferior (?)

O alta fotografie, facuta la un an dupa precedenta, si prezentata in original si editata, pentru a evidentia prezenta unei deschideri spre un nivel inferior. In acest moment se pot face doar speculatii: poate fi vorba de un nivel inferior catre un alt sistem de tunele sau o iesire de urgenta, pe sub faleza, pentru scafandri/operatorii cazematelor D si E.  Ori o simpla adancitura de cativa zeci de cm, ce a avut un oarecare scop tehnologic. Deocamdata nu avem dovezi, dar analizand luminozitatea zonei respective, se pare ca discutam despre o deschidere cu adancime de ordinul metrilor. Promit sa revin cu informatii relevante dupa ce voi “sonda” adancimea degajarii respective.

Revenind la punctele X si Y – grilajele (estimate L=1,5m, l=1m) ascund doua tunele carora nu le putem nici macar banui directia.

Pentru a continua explorarea, vom pleca intr-o mica plimbare la baza falezei, pe flancul Estic, si vom porni din dreptul cazematei E.

Initial am crezut ca tunelul X merge spre Nord, de-a lungul falezei si se intersecteaza cu alte doua locatii de interes: un tunel de forma ovoid, orientat V – E, perpendicular pe tunelul X si un cuib de mitraliera, la capatul falezei. Era logic si se incadra foarte bine ca plasare in spatiu (mai bine zis, in subteran), insa m-am inselat. Tunel ovoid, ce are (si) rol de drenaj, nu se conecteaza cu alt tunel, cel putin in zona vizibila in fotografie,  este destul de inalt si bine finisat si, la un moment dat, mult in interiorul falezei, se pare ca face o curba spre NV.  Acest tunel, dupa toate indiciile, are ca punct terminus subsolul cladirii Comandamentului Fortelor Navale (fostul hotel Carol). Locatia este usor accesibila si de pe faleza, deoarece, asa cum ne-am obisnuit, exista un capac de “canalizare” ce faciliteaza accesul.

Mergend spre N de-a lungul taluzului falezei intalnim ceea ce pare sa fi fost un cuib de mitraliera cu turela rotativa, o deschidere in taluzul falezei. Se observa treptele scarii verticale ce duce, ati ghicit, la un alt capac de “canalizare”. Sunt mult mai multe de spus despre acest obiectiv, fapt pentru care i-a fost dedicat un articol special.

Aici se incheie plimbarea noastra la nivelul “ground zero” al frontului Estic al falezei Cazinoului, la vremea Celui de-al Doilea Razboi Mondial aici se sfarsea faleza. Portul Tomis, asa cum il stim astazi, a fost construit la sfarsitul anilor ’50.

 

Raman multe intrebari fara raspunsuri certe, insa am incercat sa facem o analiza  bazata exclusiv pe dovezi foto, pe argumente, si mai putin elucubratii si emanatii ale imaginatiei. Este un inceput.

 

ACEST ARTICOL ESTE DISPONIBIL ȘI IN LIMBA: Engleză

14 Comentarii la Misteriosul put de acces in cazematele D si E. Tunelele din zona Comandamentului

  1. Si eu ma declar fascinat de aceasta retea de buncare.
    Referitor la acele tunele multilevel. Am analizat pozele atat cele facute de tine cat si ce am mai facut eu si cu naietii din echipa. In paralel am analizat poze de pe site-ul ruins of the third reich. grilajul tau este sigur unul de la un lift. Structura retelei de buncare de la noi este identica cu ce am gasit acolo pe site.

    Si eu am intrat in tunelul respectic cel cu acces de pe malul apei. Din pacate nu am avut o lumina puternica si mai mult de 10 m nu am putut inainta (nu am vrut sa risc inutil mai ales ca am avut si accidentul pe faleza cand doream sa filmez tunelul respectiv).

    Am intrat taras (sunt mai nebun de felul meu) in acel cuib de mitraliera (nu prea cred ca e cuib de mitraliera). unde se termina acele trepte metalice ce coboara prin “gura de canal” este o rama metalica rotunda. Am coborat acolo. si e un put de aproximativ 2 m la fel cilindric. Ei bine. Acolo la capatul putului e o deschizatura dreptunghiulara de tip intrare intr-o camera de buncar. Este colmatat. Tinand cont de experienta din buncarele de pe Traian (ca sa nu fac spam, la mine pe urban, daca dai click pe investigatii am pus acolo toate postarile legate de buncare, cea mai recenta fiind cea legata de cele 2 buncare de pe stada Traian si sa nu uitam de tunelul de la poarta 5, e un tunel imens in care se paote itnra cu masina). eu zic ca acel put leaga un alt buncar.

    La finalul acestui comentariu iti las adresa mea de mail: [edited]@gmail.com

    Cand mai ai de gand sa faci o expeditie da un semn vin si eu cu amicul meu cu care am facut expeditii si de ce nu poate il luam si pe Radu Cornescu!

  2. Foarte folositoare informatiile tale, Harry, mai aleas cele referitoare la “cuibul de mitraliera” din capatul falezei. Nu am intrat in acea locatie, deoarece nu banuaim existenta unui nivel inferior. Din ceea ce spui tu, acolo este de studiat, desi, daca deschiderea este colmatata se prea poate ca aceasta sa fie facut intentionat spre a nu putea fi vizitata incinta inferioara respectiva.
    Pare sa fie umpluta cu pietris ori este vorba de actiunea anilor si a apei si se poate incerca decolmatarea ?

    La treaba cu liftul am ceva indoieli. Grilajele sunt prea mici pentru a permite accesul soldatilor in lift, insa ipoteza nu poate fi exclusa, maia les daca tinem seama ca in mod cert exista “ceva” sub nivelul tunelului spre pillbox-urile Di si E. Din pacate, acel “ceva” nu va putea fi explorat niciodata fiind 100% inundat. Date putem aduna totusi – cu un plumb legat de o ata, introduse pe gaura prin care am fotografiat eu, putem determina cu relativa exactitate adancimea putului/rilor.

    • E plin de pamant/noroi, precum si e gunoaie aduse de mare. La fel ca in cazul buncarului de pe traian (unde intre acoperis si mizeria adunata in timp este doar o inatlime de vreo 70cm-1m) pare cam imposibil de decolmatat fara lopeti multe si echipamente. In cazul accesului de pe faleza cum spuneam unde e gaura aia in zid se mai coboara cam 1 m. Acolo sunt/au fost nsite trepte prin care cobori in ce a mai ramas dintr-un fel de camera. Acolo esti undeva deasupra ramei de acces intr-un tunel inferior. Cam 60-70cm latime. Intre tavanul tunelului si zona colmatata au mai ramas maxim 30 cm. uite camera din care porneste tunelul care se idnreapta spre buncarele din zona eminescu
      http://1.bp.blogspot.com/-_Z_fTrv3hQ4/T9hmL9bIZdI/AAAAAAAAVjU/62dptit2iIE/s640/DSC_0008.jpg

      • Foarte tare, aici trebuie sa exploram. Un aparat foto compact incape in toate gaurelele in care nu poti baga nici jumate dintr-un obiectiv de SLR. Eu asa am fotografiat in toate vagaunele.

        Ar trebui sa stabilim o intalnire “de lucru”, cu franghie, cizme de cauciuc si lanterne 😉

  3. Daca nu ma insel ai zis ca au aproape 1 m inaltime…eu ma gandeam la lifturi pentru armament, munitie, echipamente pentru ca pare destul de greoi accesul acolo cu munitie si toate cele.

Lasati un comentariu