Trenurile urbane de odinioara

In cele ce urmeaza, folosind platforma Planurilor Directoriale de Tragere, oferite de geo-spatial.org, vom incerca sa stabilim cu exactitate traseul cailor ferate ce strabateau odinioara orasul Constanta. Itinerariul acestora este, in genere, stiut, deoarece atat bulevardul Mamaia, cat si  si bulevardul Lapusneanu, au fost construite pe locatia vechilor linii de tren. In ce masura, insa, actualele bulevarde “cad” exact pe fostele linii de tren?

Planurile Directoriale de Tragere au fost elaborate in perioada 1916-1918, in proiectie Lambert-Cholesky, un numar de 2220 planse acoperind teritoriul intregii tari. In 1924, hartile au fost actualizate pe baza fotografiilor aeriene. In anii ’50, hartile au fost editate, adnotate (regimul comunist schimbase denumire multor orase si strazi). Harta Constantei, cea folosita in analiza noastra, reflecta in buna parte, imaginea Constantei la 1924. Modificarile aduse hartii in 1956 au constat in adaugarea unor obiective, dar mai putin in eliminarea celor ce fuseseara dezafectate intr timp. Asa se face ca putem contempla existenta ambelor linii ferate spre Mamaia, cea “veche”, de pe actualul Blvd. Mamaia (demontata in 1938), cat si cea “noua”, devenita mai tarziu B-dul Lapusneanu.

Da, B-dul Mamaia “sta” chiar pe fostele linile de tren, si, daca mergem mai in amanunt, vom vedea ca sinele se aflau pe locul squarului dintre sensurile de mers! Exista planuri pentru amenajarea unei piste pentru biciclete pe acele squaruri, biciclistii constanteni vor pedala exact pe lina de tren! O mica exceptie fata de traseul B-dului Mamaia – trenul lua o bucla larga in zona Antoniadis, unde exista, de altfel, si o halta.
Alte aspecte interesante: calea ferata spre Baile Mamaia trecea prin spatele vechii gari CFR si apoi cobora pe Str. Vasile Canarache, peste Edificiul cu Mozaic (construit dupa dezafectarea liniilor) si apoi se continua pe buza taluzului, pe Str. Ovidiu, unde era capatul de linie.
Alte detalii de urmarit: calea ferata “interurbana”, pentru trenurile de persoane, cea care a fost dezafectata in 1960, nu trecea pe Str. Traian, ci de-a dreptul pe locatia actualelor blocuri turn de pe Ferdinand. Si la cativa metri prin spatele Vilei Elena! Aceasta linie se intersecta cu calea ferata “noua”, cea de pe viitorul Lapusneanu ptrintr-un macaz aflat… in fantana cinetica. Din acelasi ac de par se insinua si o portiune de 1 km de cale ferata industriala, ce pornea spre Sud, pana in dreptul fostelor rezervoare de petrol ale Astrei Romane. Punctul terminus era prin tribunele Stadionului Portul. Exista, desigur, si cealea ferata spra Mangalia, linie care e si azi in exploatare.
B-dul Lapusneanu se afla, de asemenea, pe traiectul caii ferate, destinata initial trenurilor de marfa, extinsa apoi spre Mamaia, la 1938. O parte din casele aflate pe partea dinspre oras a liniei de tren au fost demolate in anii ’70, cand s-au construit blocurile si s-a dezafectat calea ferata. Pe frontul de Est al bulevard Lapusneanu, intre ICIL/Kaufland si Str. Bucuresti, unde astazi se afla un cartier de blocuri, odinioara era… triajul CFR.

Mai jos aveti harta la rezolutie mare, 5000 px. Folositi controller-ul si slider-ul din partea de jos a hartii pentru a face zoom si a naviga pe harta. Fereastra din coltul stanga-sus indica pozitia zoom-ului pe harta.

6 Comentarii la Trenurile urbane de odinioara

  1. Iarasi la MUNCA! Harta asta (pe care o stiu de la Dl. Stefan Constantinescu, un prieten, profesor de Meteorologie si Hidrologie la Universitatea din Bucuresti) are mai multe inexactitati + adaugiri. Insa e f. buna pentru anumite repere. Munca ta colosala de suprapunere cu situatia actuala nu poate fi quantificata. Ai facut iarasi un lucru extraordinar! felicitari de “n” ori !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Multumesc mult, Radu. N-am cine stie ce numar impresionant de cititori, dar aprecierea ta valoreaza enorm pentru mine.

      Intr-adevar, harta e un melanj de adnotari si modificari, cu inexactitatile de rigoare. – este totusi la baza o harta trasata “de mana”, acum 100 de ani. Eu mai trag speranta ca poate ne mai ajuta Luftwaffe cu ceva…

  2. Cititori cred ca ai destui, nu ai conversatori. Lumea de azi e ciudata… Unii nu stiu sa manuiasca calculatorul (ma refer la cei mai in varsta, dar care ar avea multe de spus), altii sunt prea tineri si au poate preocupari legate mai mult de… “carnavalul” de la vara. De exemplu, eu simt lipsa unui loc unde, macar odata pe luna, sa ne adunam cei care stiu sau doresc sa cunoasca istoria Constantei (si a Dobrogei) si sa sporovoim…

    • Asta ar fi extraordinar, foarte important, pentru ca ar transmite cunostintele si amintirile generatiilor viitoare. Deja, sentimentul acela, a Constantei identitare, a micilor negustrori si a pescarilor, mixtura aceea de oras romano-greco-italo-otoman (placinte, metaxa, pizza, baclavale), e pe cale de disparitie. La fel si cei care erau tineri in anii ’40, ’50 si ar atatea de rememorat despre orasul asta.
      O intalnire lunara, bi-lunara, o cafenea, cum tineau pe vremuri literatii, ar fi binevenita. Sa sporovaim, destins, sa discutam si sa contrapunem ipoteze, din mici piese de puzzle se poate crea un intreg. Problema e ca nu stiu in ce masura mai intereseaza pe cineva, Radu. Junimea romana vrea gadgeturi, masini & fun – si nu ar fi o tragedie, daca nu ar fi interesata NUMAI de astea. Ideile genereoase, istoria, spiritualitatea, devin usor, usor, chestiuni de nisa. Nu ii condamn, nu factura oamenilor e de vina, mai degraba asa functioneaza societatea, acum.
      Lumea de azi e ciudata, cum bine ai spus. Si mereu pe fuga.

  3. Felicitari ! Un material extrem de interesant, ca si celelalte publicate in Aedificium. Impresionant volumul urias de munca: documentare, elaborarea materialelor si nu in ultimul rand, web designul foarte reusit.

Lasati un comentariu