Tunel Poarta 5

 

In zona  Poarta 5 exista un tunel ce a generat anumite intrebari referitoare la originile si destinatia sa. S-a speculat ca ar fi parte a bateriei AA (anti-aeriana) ce a operat in acea zona, in timpul Celui De-al Doilea Razboi Mondial. Cum informatiile referitoare la aceste obiective cu caracter “special” sunt ca si inexistente, multumita eforturilor Partidului Comunist Roman de rescriere a istoriei (ce impuneau ca orice “urma” de liberalism sa fie stearsa ori denaturata), fotografiile de epoca lipsesc, ca de obicei, nu ne-a ramas decat sa descindem la fata locului.

icon-car.pngKML-LogoFullscreen-LogoQR-code-logoGeoJSON-LogoGeoRSS-Logo
Tunel Poarta 5

încărcare hartă - vă rugăm aşteptaţi...

Tunel Poarta 5 44.159803, 28.634185

 

Tunelul este situat in incinta portului, imediat dupa punctul de control Porta 5. Obiectivul este plasat la nivel inferior fata de intrarea in incinta portului, fiind inconjurat de malurile falezei. Pentru stabilizarea terenului, ce suferea din cauza infiltratiilor apei, s-a construit de curand un sistem complex de drenaj si dirijare a apelor pluviale, sistem ce are ca punct nodal… tunelul in cauza.

Desi  zona de acces in tunel este prea putin frecventata, iar obiectivul a ramas neatins decenii la rand, intamplarea face ca, in momentul in care realizam acest fotoreportaj, tunelul tocmai sa fi trecut printr-o mica lucrare de amenajare pentru dirijarea apelor pluviale. In Iulie, anul curent, cand tunelul a fost vizitat de echipa Urban C-ta, acesta nu prezenta rigola de pe mijlocul galeriei.

Galeria tunelului este destul de mare, latime 3 m, inaltime 2 m, dar lungimea acestuia este, dupa cum vom vedea, de doar 18 – 20 m. Prima sectiune a tunelului este orientata spre Nord si are o lungime de 8 – 10 m. Galeria este “pavata” cu pamant si pietris, fapt ce-mi intareste opinia ca rolul acestei constructii era acela de dirijare a apelor pluviale. Ori a devenit acesta, la un moment dat…

La capatul primei sectiuni, tunelul face stanga spre Vest, urmand o noua sectiune de lungime similara primeia. Aici intalnim cel mai interesant punct al galeriei: un put vertical cu adancime de aprox. 5 m.

Putul face conexiunea cu sistemul de canalizare, construit, se pare, cu mult inaintea tunelului. Cine a citit articolul Tunel drenaj faleza Cazino cunoaste arhitectura ovoidala a galeriilor sistemului de canalizare, insa acesta pare a avea un diametru mai mic. Sub nivelul jonctiunii, putul este inundat.

In lumina crepusculara a tunelului parea ca acest put coboara aproximativ 5 m si apoi are practicata o scurgere. Iluzie optica! Doar la editarea fotografiilor am putut observa ca, sub nivelul galeriei canalizarii, putul este inundat. No scuba diving there…

Revenind la tunelul nostru, urmeaza sectiunea orientata spre Vest. Avand 8 – 10 m, aceasta sectiune este si ultima, tunelul sfarsindu-se cu un clasic zid de beton armat. Conspirationistii vor spune ca este doar un perete despartitor, dar micile scurgeri circulare din perete tradeaza prezenta unui mal de pamant dincolo de zid.

La capatul tunelului dam peste capatul unei conducta-mastodont, cu diamentru de 1 m, ce se continua in taluzul falezei. Nu stiu pe ce distanta, dar nu parte deloc o conducta minuscula. Un firicel de apa se scurge alene pe traiectul conductei, insa, doar privind urmele, se pare ca teava asta a avut si timpuri “mai pline”. Si nu era chip sa fotografiezi atunci…

In aceeasi zona, plafonul tunelului face legatura cu un put vertical ce da la suprafata falezei. Natura se uita cu ochi verzi la mine. Rezist tentatiei doar pret de inca o poza.

Poate ar fi timpul sa incerc a raspund si la intrebarea-cheie – cand a fost construit tunelul si in ce scop? Raspunsul e: nu stiu. Parerea mea este ca nu are nici o legatura cu bateria AA de deasupra si a fost construit pentru colectarea apelor pluviale, aduse de conducta-gigant si de alti “afluenti”. Exista si posibilitatea ca tunelul sa fi fost proiectat in alt scop, dar apoi sa se considere, in bunul stilul romanesc, ca nu sunt bani, ca e prea mult de munca si ca proiectul are deficiente. N-as marsa totusi pe asta.

Tunelul pare a fi construit din placi de beton armat, probabil destinate unor astfel de constructii, deoarece armatura este mai deasa decat la placile comuniste standard, din care se ridicau blocurile P+4 in anii ’80.  Totusi, nu atat de deasa pe cat este cea a cazematelor germane din zona Cazinoului.

Gata, evacuarea! Drumul inapoi ia doar cateva secunde, tinand seama de lungimea tunelului.

 


 

Ca am ajuns in bratele naturii, sa lamurim si dilema puturilor aflate in continuarea fostelor baterii AA. In prima fotografie se afla gura de acces intr-un put (ori o camera subterana) complet inundat. Obiectivul se afla in imediata vecinatatea a unei bateriei AA, si, spre deosebire de celelalte puturi din zona, era candva dotat cu un capac de buna calitate (rama pare lucrata ingrijit si includea un sistem de blocare).  Dimensiuni – 1 x 1 m. Ar putea sa fi un sistem auxiliar AA, nu-mi dau seama ce exact. Pana una alta stim ca este o incinta inundata, deci nu se conecteaza la sistemul de scurgere din tunel.

A doua fotografie prezinta unul dintre puturile de mare adancime (15 m) aflate in continuarea liniei bateriilor AA, spre SW. Sunt o duzina de astfel de puturi verticale, insirate paralel cu Str. 1Mai Vechi.

Aceste puturi sunt foarte periculoase, deoarece nu au capace! Capacele din placi de beton armat au fost indepartete de vreo firma ori autoritate ce le administreaza si… lasate asa. Vorbim de puturi adanci de 15 m (cu ochiul liber nu se observa baza, nici cu mama lui Maglite) si cu latura de 1, 5 m. Scara nu exista decat pe primii 5 m de la baza, a fost taiata la partea superioara.

Nu pot afirma cu certitudine care a fost destinatia initiala a acestor puturi (poate faceau jonctiunea cu galeria de canalizare ce trece pe sub tunel), insa acum le stiu destinatia: capcane mortale pentru puradeii care bantuie liberi in zona, in cautare de fier vechi.

 

12 Comentarii la Tunel Poarta 5

  1. Tunelul este intr-adevar un tunel de drenaj al apelor pluviale, datand din anii 80, la cum arata betonul acela. Sigur a fost construit, impreuna cu puturile, cand a fost facuta si pasarela de acces in port de la Poarta 5.
    O sa intreb si o sa va spun exact.

  2. Acela e un tunel de drenaj pluvial, probabil construit odată cu cartierul de blocuri.

    Tunelul ovoidal e clar ca datează de zeci de ani și e posibil sa fi avut funcție de debușare a dejecțiilor în mare, pana la un moment dat când a fost dezafectat.
    Din poza se observa ceva colonii de bacterii specifice canalizării de ape murdare, ceea ce ma determina sa cred ca exista infiltrații nedorite.

    Misterul însă rămâne referitor la acele puțuri adânci.

Lasati un comentariu